Jižní ostrov den po dni (den 1 - 10)

18. 5. 2014

Práce na severním ostrově byla skvělá, moc jsme si to užili a získali spoustu zkušeností. Nicméně jeden z důvodů proč jsme vyrazili na Nový Zéland bylo cestování.

Říká se, že kdo nebyl na Jižním ostrově, vlastně Zéland ani neviděl. A tak když skončila sezona v Mangawece a my měli měsíc do začátku zimní sezony, začalo nám to pravé „zélandění“. Abychom vám dali možnost trochu s námi pocestovat alespoň virtuálně, pokusím se nastínit kde a kdy jsme byli, co jsme dělali a co jsme viděli...

DEN 1: MANGAWEKA → WELLINGTON (235 km)

Klasický přesun brzy ráno – nervozita, loučení, uvolnění. Cestou v Levinu kávička a popovídání s bývalým kolegou/raftařem Anthonym. Prohlídka denního i nočního Wellingtonu + veliké muzeum Te Papa. Večer násup na noční trajekt do Pictonu a luxusní spací kabinka na lodi:-)

DEN 2: PICTON → NELSON → MOTUEKA → TAKAKA → ABEL TASMAN NATIONAL PARK (290 km)

Dlouhý den. V 6:30 po příjezdu do Pictonu sraz s Kaitlyn, snídaně a pár dobrých tipů kam jet. Vyhlídkovou jízdou kolem zálivů do Havelock, škoda že počasí nám moc nepřeje. Krátká prohlídka Nelson a hlavně internet v knihovně - není moc co dělat, leje a fouká. Konečně máme pojištěné auto! Dlouhá cesta do Takaka na prohlídku Rawhiti Cave - krápníková jeskyně (na cestu dlouhou podle informační tabule 2,5 hodiny vyrážíme v pět večer, vše stihneme za hodinku ale stejně se vracíme za tmy).Večerní přejezd do jihozápadní části Abel Tasman National Park, super ekologický kemp po napínavé 10 km dlouhé štěrkové cestě, v dešti a větru. Zasloužený spánek!

DEN 3: ABEL TASMAN NP → MOTUEKA → MURCHISON → SPRINGS JUNCTION (270 km)

Ráno asi 3 hodiny procházka v NP, krasová propast Hooward Hole a výhledy do okolí. Super počasí. "Kochací" cesta přes hory doly, známá místa kolem Buller River. Pohled na O´Sullivans Rapid, Ariki Falls - dost vody, litujeme že nemáme lodě. Podél Maruia River na jih, hodnotíme sjízdnost Maruia Falls - noo, až příště :-) Večerní dojezd do kempíku pod horami. Začíná pršet.

DEN 4:  SPRINGS JUN. → HANMER SPRINGS → AMBERLY → MT. THOMAS FOREST (203 km)

Dopolední přesun přes Lewis Pass (jeden ze tří silničních přechodů Jižních Alp) do poklidného lázeňského městečka Hanmer Springs. Nechceme proflákat celý den, protože nakonec vykouklo sluníčko - takže procházka na 40m vysoký vodopád. A pak už koupačka v termálních lázních, začalo pršet a nám to vůbec nevadí. Po řádném tříhodinovém cachtání večerní přejezd směrem k Christchurch, noc v kempíku na louce. Mlhavý večer a brzké ráno - bude hezky?

DEN 5:  MT. THOMAS F. → SHEFFIELD → CHRISTCHURCH → RAKAIA → METHVEN (235 km)

Ráno počasí prima, slibovalo dobré vyhlídky do okolí. Rozhodli jsme se vynechat Christchurch a jeli se kochat pobřežím do Lyttelton Harbour - vyhlídka na Christchurch a Jižní Alpy se ale nekonala, v kopcích se usadily ocelové mraky. Takže přes nejdelší most na NZ (Rakaia River) nejkratší cestou do Methven. Prohlídka městečka, infocentra, míst kde má Michal pohovory a pak už jen odpoledně/večerní pohoda na hostelu (ano, dopřáli jsme si tento luxus). Navíc setkání se spolužačkou z FTVS, kterou jsem asi 5 let neviděla - svět je tááák malý:-)

DEN 6: METHVEN → PORTERS PASS → CASTLE HILL → MT CHEESMAN (140 km)

Michalovy pohovory. Vypadá to dobře, oba z toho máme docela dobrý pocit. Asi vezme práci v Big Al´s, šéf se tvářil, že je to hovtová věc, stačí přijet na začátku června. Prohlídka domku kde bychom měli bydleta povídavý ale milý majitel George. Odpoldko přesun západně přes Porters Pass, náhled na vápencové skály u Castle Hill - půjdeme zítra. Podle instrukcí Kaitly nacházíme príma nocleh zadarmo směrem na lyžařské středisko Mt. Cheesman. Počasí tak napů, ráno azůro, teď už v kopcích mraky. A notně přituhuje - koneckonců jsme jřes 900 mnm... Nastartujeme zítra Pepíka?

DEN 7: MT CHEESMAN → CASTLE HILL → ARTHUR´S PASS → HOKITIKA → LAKE MAPOURIKA (280 km)

Nastartovali jsme:-) Trhají se mraky a v mrazivém ránu vidíme zasněžené vrcholky hor kolem 2000 mnm. Asi 2 hodinky ve vápencových skalách - sluníčko, pohoda. Cesta přes Artur´s Pass se zastávkou ve stejnojmenném městečku a vycházkou na 131 m vysoký vodopád "Devils Punchbowl". Krásné hory, řeky ... O pár hodin později sjíždíme k pobřeží do Hokitika - nákup a trocha internetu před knihovnou. Nakonec volíme dojet co nejblíž k ledovcům, volíme DOC* kemp u jezera Mapourika - tentokrát je tu hodně lidí, je vidět že se blížíme k turistické atrakci.

*DOC - Department of Conservation - Ministerstvo životního prostředí; jejich kempy jsou velmi levné (5 - 6 dolarů na osobu), se základní výbyvou v podobě záchodů a tekoucí vody (většinou pitné); kempovné se platí na základě cti řekla bych, tj. nikdo nevybírá poplatky ale člověk se sám zaregistruje a zaplatí do kasičky...

DEN 8: L. MAPOURIKA → FRANZ JOSEF → FOX GLACIER → GILLESPIES BEACH (65 km)

Ranní mlha, vypadá to že bude pěkně. K ledovci Franz Josef jsme dorazili kolem deváté, svítí sluníčko ale špičky nejvyšších kopců jsou opět v mraku:-( Ledovec je krásný, ale blíž než na 500 m nemůžeme. Respektive by to šlo, ale jen s průvodcem, což je moc drahé...Nádherné okolí, vodopády úplně všude! Super řeka tekoucí přímo z ledovce. Samozřejmě koukáme kudy by se to dalo jet a už plánujeme na příští léto. Přejezd na Fox Glacier - dostáváme se blíž, údolí snad ještě krásnější, řeka rovněž vypadá sjízdně. Tak asi v létě dáme tuhle:-) Ještě procházka na Chalet lookout, překonání řeky skokem a zasloužená vyhlídka na ledovec. Noc u moře na Gillespies Beach.

DEN 9: GILLESPIES B. → HAAST VILLAGE → HAAST PASS → MAKARORA → LAKE WANAKA (260 km)

Prší, sice ne od rána ale potom o to víc. A taky vítr. Ale moc to nevadí, cílem cesty je Wanaka a jde hlavně o přesun autem. Omezení provozu v Haast Pass kvůli stržené vozovce zvládáme bez potíží. Cestou bezpočet potoků, říček a řek a taky vodopádů - prohlížíme Thunder Creek Fall, zablokovanou soutěsku The Gates of Haast na řece (překvapivě) Haast River a ještě rychle Fantail Falls. Zastávka u moře v místě zvaném Ship Creek, prohlížíme stezku vedoucí bažinami a taky koukneme na moře - a hele, delfíni!! Pak dojezd k Lake Wanaka. Je ještě brzo, tak mastíme karty, relaxujeme. Je ošklivo a tak žádné večerní procházky. Véča a spát.

DEN 10: LAKE WANAKA → WANAKA (40 km)

Dlouho spíme:-) Opět totiž prší a jedeme jen kousek. Na kraji Wanaky jdeme do takového zábavního střediska pro děti a dospělé "Puzzling World & Maze" - ztrácíme se a opět nacházíme ve venkovním bludišti, prohlížíme optick klamy a řešíme hádanky a rébusy. Paráda! Ve Wanace najdem fajn bydlení (kabinka v kempu Holiday Park) a uděláme ze sebe opět lidi:-) Večerní procházka po městě, omrkneme taky kam jde Michal zítra na pohovory (práce v Methven je sice jistá, ale ještě je šance na lepší, tak proč to nezkusit!). Michal vaří véču - steaky, jak jinak;-) Mňam!